Warszawa jest miastem, które w swojej historii bardzo wiele przeszło i można powiedzieć, że budowało się od podstaw co najmniej dwa razy. W krajobrazie stolicy od dziesiątek lat stałym elementem są żurawie budowlane, bo Warszawa cały czas jest w budowie i cały czas się rozwija. Dziś chcielibyśmy przedstawić obecność żurawi wieżowych w panoramie naszego miasta od czasów powojennych aż do dnia dzisiejszego.
Odbudowa powojennej stolicy
Nasze rozważania o żurawiach zacznijmy od czasów powojennych, gdy stolica musiała podnieść się z kolan i odbudować się z ruiny, którą pozostawili po sobie Niemcy. Każdy Warszawiak (a mamy nadzieję, że i każdy Polak) wie, że w czasie Powstania Warszawskiego stolica była surowo traktowana przez okupanta – podczas walk niszczono wszystko, od budynków mieszkalnych aż po przepiękne kamienice, z których wojnę przetrwało zaledwie kilka. Z Warszawy miał nie zostać kamień na kamieniu – zgodnie z oczekiwaniami Hitlera.
Po wojnie przyszedł czas na odbudowę stolicy. Przez wiele lat nad miastem wznosiły się dźwigi i żurawie, których zadaniem było odbudowanie miasta. Oczywiście żurawie wieżowe z lat 50. ubiegłego stulecia znacznie różniły się od dzisiejszych – ich kabiny były prymitywnie wyposażone, ramiona wysięgnika były krótsze niż współczesne, udźwig i wysokość pracy znacznie różniły się od współczesnych parametrów technicznych. Żurawie wieżowe, które pracowały przy odbudowie Warszawy, poradziły sobie świetnie – choć prace budowlane trwały zdecydowanie dłużej, niż miałoby to miejsce w czasach obecnych, przy stosowaniu najnowocześniejszych urządzeń. Do odbudowy było tak dużo, że każdy żuraw, nawet najmniejszy dźwig miał zajęcie i był potrzebny.
Budowa Pałacu Kultury i Nauki
W latach 50. XX wieku, poza odbudową miasta, żurawie wieżowe miały jeszcze jedno ważne zadanie. Była nim budowa aktualnie najbardziej znanego budynku w Warszawie – Pałacu Kultury i Nauki, który jest pamiątką po Sowietach. Jego budowa trwała 3 lata – porównując z obecnymi możliwościami w branży budowlanej – długo, ale z drugiej strony budowa najwyższego budynku w Polsce, dysponując znacznie mniejszymi żurawiami wieżowymi niż te, z których można korzystać dzisiaj, to ogromne osiągnięcie, które wymagało odpowiedniej ilości czasu.
Przy budowie tego obiektu pracowało kilka największych żurawi wieżowych. Choć nie miały tak dużych możliwości technicznych, jak współczesne żurawie, znakomicie poradziły sobie ze wzniesieniem budynku o wysokości 187 metrów do dachu, a 237 metrów do czubka iglicy. Na zdjęciu można zauważyć, że żurawie wieżowe były osadzane na kolejnych kondygnacjach konstrukcji, ponieważ nie istniał żuraw, który mógłby być osadzony na ziemi i wykonywać pracę na tak dużej wysokości, jak wysokość ostatnich pięter Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.
Współczesna Warszawa – żurawie wieżowe przy budowie apartamentowców i biurowców
Dziś ogromne żurawie wieżowe można zobaczyć praktycznie na każdym kroku w stolicy. Mamy XXI wiek, a miasto ciągle idzie do przodu, cały czas się rozrasta i cały czas realizuje nowe inwestycje. Powstają nowe obiekty mieszkalne, coraz nowocześniejsze apartamentowce i biurowce w centrum miasta czy nowe osiedla, galerie handlowe i inne miejsca, w których zatrudnienie znajdują żurawie wieżowe. Dobrym przykładem jest chociażby Wola, gdzie powstaje coraz więcej przeszklonych biurowców, które mają symbolizować nowoczesność i potęgę miasta.
Wystarczy wybrać się w okolice Muzeum Powstania Warszawskiego, by zobaczyć co najmniej kilka ogromnych żurawi, które codziennie przenoszą ogromne elementy konstrukcyjne budynków, które już za chwilę będą cieszyć oko i pokazywać przyjezdnym, że Warszawa jest potężna i nie udało się jej wymazać z mapy Europy. Mokotów, Bemowo, Wola, Ochota, a właściwie w całej Warszawie powstają nowe obiekty, przy których można zobaczyć pracę stacjonarnych żurawi wieżowych.
Mobilne żurawie wieżowe w Warszawie
Nasza firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła na rynek mobilne żurawie wieżowe marki Spierings. Teraz w wielu miejscach w stolicy można zobaczyć nasze nowoczesne ruchome żurawie wieżowe, które symbolizują rozwój branży budowlanej i doskonale wpisują się w tworzenie nowoczesnego miasta, które cały czas się rozrasta. Żuraw wieżowy na podwoziu kołowym może doskonale sprawdzić się w trudnych warunkach, takich jak wąskie warszawskie uliczki wśród wysokich budynków. W wąskiej ulicy czy w lokalizacji, gdzie nie ma miejsca na rozstawienie tradycyjnego żurawia wieżowego, nie ma innej możliwości niż zastosowanie ruchomych żurawi wieżowych.
Mobilny żuraw wieżowy Spierings to aktualnie najnowocześniejszy dźwig wieżowy dostępny na rynku. Aby skorzystać z możliwości wynajmu samojezdnych żurawi wieżowych – wystarczy skontaktować się z nami i ustalić szczegóły. Żurawie dostępne są nie tylko w Warszawie, ale również jesteśmy gotowi do realizacji usług dźwigowych na terenie całego kraju.